Elollistetut esineet
Esineitä tai elottomia elementtejä, jotka on animoitu eloon korkeameistäjän tai druidin toimesta, kutsutaan elollistetuiksi. Jos olento on elollistettu, sillä on aina lukuarvo Olento: Elollistettu -tiedon perässä. Tämä lukuarvo kertoo kuinka monta hopearahaa korkeameistäjällä menee tarvikkeisiin, jotka hänen tarvitsee uhrata elollistaakseen kyseisen olennon. Kaikki elollistetut olennot ovat immuuneja illuusioille, lumouksille ja nekromantialle. Niihin ei siis voi vaikuttaa näiden taikuuden alojen loitsuilla. Elollistetut esineet ovat myös immuuneja kaikelle mielenhallinnalle kuten esim. viettelemiselle. Lisäksi elollistettujen esineiden hyökkäykset ovat aina eteeristä leikkaavia. Jos elollistettu esine toimii seikkailussa jonkun vasallina, se lakkaa toimimasta heti, mikäli hänen isäntänsä kaatuu seikkailun aikana. Elollistettu esine ei kuitenkaan tällöin tuhoudu vaan on yhä käytettävissä seuraavassa seikkailussa, mikäli isäntä selviää taistelun jälkeisessä kuntoutumisessa. Poikkeuksena tästä on golem, jonka joutuu tekemään aina seikkailujen välissä uudestaan. Tämä johtuu siitä, että golemin luomiseen ei tarvitse kallista eliksiiriä, mutta sen johdosta se ei myöskään pysy pitkään elollistettuna.
Korkeameistäjän elollistamat esineet
Alla on lueteltu elollistetut olennot joita korkeameistäjät osaavat tehdä, sekä linkki loitsuihin, joista löytyy tarkemmat kuvaukset kyseisistä olennoista.
Golem
Elävä patsas
Tanssiva sapeli
Pronssimies
Leijuva varsijousi
Animoitu haarniska
Gargoili
Puhdistuskuutio
Druidin elollistamat elementit
Elollistettuja elementtejä ei tule sekoittaa elementaalihenkiin. Elementaalihenget: sylfidi, maahinen, undiini ja salamanteri, ovat kyseisestä elementistä syntyneitä olentoja. Elollistetut elementit taas ovat druidin loitsulla elollistamia elementtejä. Raakaa elementaalista voimaa, jonka druidi on puhaltanut henkiin luonnonvoimia kanavoimalla. Alla on linkit elollistettujen elementtien kuvauksiin.
Ilmaelementaali
Vesielementaali
Maaelementaali
Tulielementaali
Lentävä matto
Olento: Elollistettu 500, Ratsu, Vaeltaja: sivu
MV ST DX AW CH CO/HP
4 2 5 2 2 2
Lähitaistelu ST2 1d12
Lento
Lentävä matto vie rullalle käärittynä 2 pistettä kuormaa. Hahmo, jolla on taito ratsastus, voi kuitenkin käyttää mattoa ratsunaan. Matolle mahtuu ratsastajan lisäksi toinenkin normaalikokoinen matkustaja ja heidän varusteensa. Matto ei voi kuljettaa pelkkää kuormaa, vaan sillä on aina oltava ratsastaja. Mukana kyydissä olevalla hahmolla ei tarvitse olla taitoa ratsastus, mutta maton ohjaajalla tarvitsee.
Lentävä matto kykenee kantamaan ratsastajan ja matkustajan sekä heidän koko kuormansa, kunhan he eivät ole ylikuormalla. Ratsastajan tai matkustajan ylikuorma muuttuu myös lentävän maton ylikuormaksi.
Vauhdittaminen
Lentävä matto on todella monimutkainen elollistettu, jolla on jossain määrin oma tahto. Koska se on ratsu, kuka tahansa, jolla on taitonaan ratsastus, voi ottaa sen ratsukseen. Varkaat, jotka osaavat laitteen poiskytkemisen, kykenevät vauhdittamaan lentävää mattoa, kun se on heidän ratsunaan. Aina kun he tekevät liikekäskyn ratsastaessaan lentävällä matolla, he voivat heittää normaalin vaikeusasteen laitteen poiskytkemisen ketteryys DX+3. Jos heitto onnistuu, liikekäskyllä voi liikkua 5" normaalin 4" sijaan.
Maaelementaali
Olento: Elollistettu 0, Alkuaine: maa, Vaeltaja: sivu
MV ST DX AW CH CO/HP
3 8 3 3 3 2/4/6
Lähitaistelu: ST8 1d12 (Vauriokerroin: 2)
Haarniskaluokka DX3
Kun maaelementaali tulee pelikentälle, joko vaeltavana hirviönä tai druidin luomana vasallina, sen koko riippuu siitä miten suuren maaelementaalin sen luonut druidi on tehnyt. Pienellä maaelementaalilla on 2 kestopistettä, keskikokoisella 4 ja suurella 6.
Epäluotettava
Maaelementaali on suhteellisen lojaali vasalli, mutta elementaalien tavoin, se voi joskus kääntyä isäntäänsä vastaan. Tämä riski on sitä suurempi, mitä suurempi maaelementaali on kyseessä. Pienen epäluotettavuus on 11, keskikokoisen 10 ja suuren 9.
Tulielementaali
Olento: Elollistettu 0, Alkuaine: tuli, Vaeltaja: sivu
MV ST DX AW CH CO/HP
3 9 3 3 3 4
Lähitaistelu: ST 9 1d12 (Vauriokerroin: 2) panssarin läpäisevä
Haarniskaluokka DX3
Eteerinen
Haihtuminen: 10
Regeneroi tulessa
Kun tulielementaali tulee pelikentälle, joko vaeltavana hirviönä tai druidin luomana vasallina, se on alkuun suuri tulielementaali, jolla on 4 kestopistettä. 3 kestopisteellä se on keskikokoinen elementaali ja 2 tai 1 kestopisteellä pieni. Koska tulielementaali on eteerinen, sen tuhoamiseen tarvitaan eteeristä leikkaava ase.
Sanonta "Tuli on hyvä renki, mutta huono isäntä", pätee myös tulielementaaliin, sillä se on elementeistä epäluotettavin.
Regeneroi tulessa
Jos tulielementaali on vuoron alussa maastossa, joka palaa se tiivistyttää tulta itseensä ja regeneroi. Tällöin se ei myöskään voi haihtua.
Haihtuminen
Ollessaan pois tulesta, tulielementaali on epävakaa elementaali ja saattaa haihtua pois. Siksi sen haihtuminen on 10.