top of page

Kierroksen kulku


Yksi pelikierros on se aika, joka kestää kun kaikki nopat pelataan noppapussista. Kun tämä on tehty, nopat laitetaan takaisin noppapussiin ja pelataan toinen kierros. Yksi peli sisältää yleensä (seikkailusta riippuen) kaksi pelikierrosta.

0. Ennen seikkailua tehtävät toiminnat

Pelaaja, jonka seikkailijaryhmällä on enemmän kokemuspisteitä tekee toimintonsa ensin. Mikäli molemmilla on saman verran kokemusta otetaan yksi noppa noppapussista. Se kumman pelaajan noppa pussista nousi, tekee toiminnot ensin. Tähän jälkeen noppa laitetaan takaisin noppapussiin.

 


1. Kaikki nopat kerätään noppapussiin

 


2. Pelaajat tekevät ennen kierroksen alkua tehtävät toiminnot
Pelaaja, jonka seikkailijaryhmällä on enemmän kokemuspisteitä tekee toimintonsa ensin. Mikäli molemmilla on saman verran kokemusta otetaan yksi noppa noppapussista. Se kumman pelaajan noppa pussista nousi, tekee toiminnot ensin. Tähän jälkeen noppa laitetaan takaisin noppapussiin.


Ennen kierroksen alkua tehtävät toiminnot tehdään seuraavassa järjestyksessä:
• Nukkuvat sankarihahmot heräävät
• Poista palavissa maastoissa olevilta hahmoilta yksi kestopiste

• Poista kaikilta myrkyttyneiltä tai hukkuvilta hahmoilta yksi kestopiste

• Poista kaikilta nopeuttavan juoman vaikutuksen alaisilta hahmoilta yksi kestopiste
• Tarkista kaikki zombirutot
• Kaikkien hahmojen ampuma-aseet ladataan automaattisesti

• Tarkista haihtumiset (noitien luomat verhot, elollistetut elementaalit)
• Heitä mahdolliset 
regeneraatiot

• Ulottuvuusportit sulkeutuvat
 


3. Noppien nosto
Pelaajat nostavat noppia pussista ja se kumman noppa pussista nousee aktivoi yhden hahmon. Näin jatketaan niin kauan, kuin pussissa on noppia. Kun kaikki nopat on nostettu, alkaa uusi kierros kohdasta 1.

Nostetulla nopalla aktivoidaan joku hahmoista 
• Ennen aktivointia katsotaan saako jotkut hahmot marssia. Keltaisella nopalla voidaan seikkailusta riippuen tehdä marssin sijaan erikoistapahtuma.
• Aktivointiin kuuluu kaksi käskyä. 
• Vastustajan hahmojen on mahdollista reagoida käskyihin.
• Käskyihin ja reaktioihin kuuluu nopanheitto, jota kutsutaan konfliktiksi. Konfliktissa heitetään noppaa ja katsotaan miten hyvin toteutettu käsky tai reaktio onnistuu kyseistä konfliktia vastaan. Tämä voi olla vaikeusaste tai heitto toista hahmoa vastaan.

Vuorotellen

Seikkailun alussa neuvotaan välillä tekemään erilaisia toimintoja, kuten vaikka laittamaan aarteita tai NPC-hahmoja pelilaudalle, vuorotellen. Ellei toisin ole mainittu, vuorotellen tarkoittaa aina, että se ryhmä, jolla on enemmän kokemusta aloittaa. Kokemusten ollessa tasan, heitetään d12 ja suurempi tulos aloittaa. Ellei toisin ole määrätty, enemmän kokemusta omaava seikkailijaryhmä pöytää myös hahmonsa ensimmäisenä. 

Reservi


Jos seikkailu pyytää laittamaan seikkailijat reserviin, se tarkoittaa, että pelaajan hahmoja (sankareita ja vasalleja) ei alussa laiteta pelikentälle, vaan ne tulevat liikekäskyllä, jostain seikkailussa määritellystä kohdasta, sitä mukaa kun pelaaja aktivoi noppiaan. Reservistä ei voi marssia peliin, vaan marssia voi vain hahmoilla, jotka ovat jo noppa nostettaessa pelialueella. Kun sankari tulee reservistä, myös hänen vasallinsa tulevat samaan aikaan.Kun sankarille annetaan ensimmäinen liikekäsky, jolla sankari kävelee pelialueelle, myös hänen vasalleille annetaan liikekäsky tulla tulla kentälle reservistä. Vasallit aktivoidaan tämän jälkeen kuitenkin normaalisti. Tämä pätee vain vasalleihin, jotka aloittavat seikkailun kontaktissa sankariin. Jos vasalli kutsutaan seikkailun aikana (esim efreeti päästetään ulos sormuksesta), vasallille ei anneta tätä liikettä.

Vuorotellen
Reservi
Ennen kierroksen alkua tehtävät toiminnot
bottom of page